Myten om proteiner.

boenner1Der er ofte blevet talt om, at det nærmest er umuligt, at få proteiner nok, hvis man gerne vil nedsætte sit kødforbrug  eller evt. helt vil undlade at spise animalske produkter.

Det er dog ikke helt rigtigt. Men der er dog ingen tvivl om, at animalske proteinkilder har den bedste sammensætning af de livsnødvendige aminosyrer for os mennesker.

Men når det er sagt, så kan det sagtens lade sig gøre at få de samme livsnødvendige aminosyrer fra vegetabilske proteinkilder. Det kræver blot, at man sammensætter nogle flere ting for at opnå samme effekt.

Det jeg synes, er vigtigt, er, at man respekterer, at det er et helt personligt valg, hvordan man ønsker at leve og hvad man ønsker at spise. Det må være helt op til den enkelte at bestemme det. Og ingen andre!

Jeg har lavet en liste med nogle vegetabilske proteinkilder, for at vise dig alternativer til kødprotein. Alle produkter er vist med et næringsindhold af protein pr. 100 g. Jeg har samtidig skrevet næringsindhold af kostfibre pr. 100 g.

 Protein i g  Kostfibre i g
Linser (tørrede, rå) 26,2 8,7
Kikærter (tørrede, rå) 20,4 12,2
Hvide bønner (tørrede, rå) 21,3 18,4
Brune bønner (tørrede, rå) 18,9 17,8
Sojabønner (tørrede, rå) 35,8 16,6
Mungbønner (tørrede, rå) 23,9 15,0
Fuldkornspasta (rå) 13,1 9,6
Hasselnød (tørret) 13,3 8,2
Mandler (rå) 21,2 12,5
Sort quinoa (tørrede, rå) 13,8 7,0
Havregryn (tørrede) 13,2 10,1

Der er selvfølgelig flere vegetabilske proteinkilder, men det er blot for at vise dig, at der er mange andre kilder til protein, hvis du har fravalgt at spise kød eller blot ønsker at nedsætte dit indtag af kød. Og udover at mange af de ovenstående vegetabilske fødevarer har et højt indhold af protein, har de desuden et højt indhold af kostfibre.

Som du kan se, er der altså rig mulighed for at få sit proteinbehov dækket. Også selv om man vælger de animalske proteinkilder fra. Og der er faktisk flere og flere som enten vælger helt at undvære kød eller som skærer grundigt ned på deres kødindtag ved at indføre en eller flere kødfri dage.

 

Foto: Sritangphoto

 
 

Kom igang med en sundere livsstil allerede i dag - helt gratis

Tilmeld dig herunder og få din velkomstgave:

Kostkombinering - Nordiske Næringsstofanbefalinger (PDF)

+ mit nyhedsbrev:

Fornavn
Emailadresse
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *